Kunstmoment 2023

Kunstmoment 2023 in de Johanneskerk te Diepenheim.

Kunstmoment Diepenheim vindt plaats van vrijdag 21 april tot en met zondag 30 april 2023. De kerk is dagelijks geopend van 11:00 uur tot 17:00 uur en tijdens de kerkdiensten op zondagochtend.

65 kunstenaars laten hun werk zien op 35 bijzondere locaties, in het centrum van Diepenheim, maar ook in het prachtige buitengebied. Daarnaast zijn er concerten, workshops en voorstellingen te bezoeken. Het thema van 2023 is: DIEPzinnig.

Ook de Johanneskerk is dit keer weer een locatie voor Kunstmoment. Dit jaar gaan we na bijna 10 jaar weer van start met een gemeenschapskunstproject met de titel ” de Levensboom” onder leiding van beeldend  kunstenaar Martha van Schaik. Jong en oud werken mee aan het maken van een interactief en meditatief kunstwerk in de vorm van een boom in de Johanneskerk. Deze levensboom past prachtig in de monumentale kerk. De kerk zal gedurende de tijd van Kunstmoment niet alleen een tentoonstellingsplek zijn, maar ook een plek van samenkomen, overdenking, herdenken, delen en meditatie.  Tijdens Kunstmoment is locatie Johanneskerk daarnaast ook prachtig getooid met bloemschikkingen van de bloemschikgroep. In de kerkdienst op zondag 23 april om 10:00 uur, waarin ds A.J. Stam uit Leusden zalvoorgaan,  zal de Levensboom centraal in de dienst staan. Beeldend kunstenares Martha van Schaik zal dan een toelichting geven op het werkstuk. Ook op zondag 30 april is er een dienst waarin de Levensboom nog te zien zal zijn. Onder de foto’s staat de tekst die bij het project hoort en een filmpje met foto’s over het project.

“De levensboom”

De Levensboom staat centraal op een rond kleed gehaakt van ingebrachte beddenlakens. Deze is gemaakt voor het project van 2014 en nu weer hergebruikt als ondergrond voor de Levensboom. Het kleed heeft een cirkelvorm, net zoals de ring van wilgentenen in de boom. Dit staat symbool voor de cirkel van het leven, de oneindige cyclus van onststaan, geboren worden, je levensweg en het sterven. De zwarte stip in het midden is de overgang tussen het leven en de dood.

Het lange kleed is 12 meter lang en symboliseert het levende water. Het kleed is gemaakt van oude spijkerbroeken uit de gemeenschap.

De boom bestaat uit takken van de wilg. Elke tak staat voor 1 mensenleven, de boom staat voor de gemeenschap.

De boom draagt tegelijkertijd 4 seizoenen in zich, elk seizoen staat voor een levensfase, lente kindertijd, zomer jong volwassen, herfst middelbaar en winter ouderdom. De seizoenen zijn te zien in 300  gekleurde blaadjes gemaakt door de dames van stofstalen. Grijs/blauw/zwart = winter, groen geel, lichte kleuren= voorjaar, oranje, groen en geel = zomer en donkerrood, bruin en donkergroen = herfst. De wolpluizen verbeelden de pluizenbollen van uitgebloeide paardenbloemen. Deze kun je in de wind wegblazen. Dit zijn de zielen van mensen die overgegaan zijn en niet meer onder ons zijn.

De boom als geheel staat ook voor de boom van kennis van goed en kwaad, dat wat het leven inhoudt. We leren door wat we meemaken in ons leven, maken fouten, hebben lief, hebben conflicten, leren van elkaar door wat we tijdens ons leven ervaren en meemaken. We kunnen en mogen leren, fouten maken, onderzoeken en kiezen. Hierdoor groeien we. Dat is wat ons tot mens maakt.

Uit de boom stroomt het water. Water wat nodig is om leven te maken en te onderhouden. Iedereen die binnenkomt en de boom nadert loopt over het water. Dit doet denken aan het verhaal van Jezus die over het water loopt. Het levende water. De boom zorgt voor zuurstof. Het water zorgt voor de groei. Water wordt  over de hele wereld in vele vormen beschreven in de heilige geschriften. Elke cultuur en religie houdt zich bezig met de vraag ”waar komen we vandaan en waar gaan we heen?”

In de boom hangen een paar mp3 spelers met een koptelefoon, hierop is het geluid van het leven en de natuur te horen. Men kan inpluggen in de levensboom, even tot zichzelf komen. Dit maakt het kunstwerk ook interactief en kun je in de kerk overdenken, tot rustkomen, mediteren en reflecteren op jezelf, de ander, de dieren, de natuur en je omgeving.

Het project:

Het filmpje van het totstandkomen van het project: