40 dagentijd 2024

Veertigdagentijd 2024

Het thema van de liturgische schikkingen in deze 40 dagentijd is: Ga mee! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde

Als basis voor de schikking gebruiken een bolvorm. Deze verbeeldt de aarde en is gemaakt van 2 ijzeren frames die beplakt zijn met boomschors.

Omdat het leven op aarde niet goed gaat wordt Jeremia tot profeet geroepen om de mensen te vertellen gehoorzaam te zijn aan God. Zijn boodschap valt niet in goede aarde daarom is de bol in het begin donkerbruin en gedurende de veertigdagen wordt deze steeds groener: het licht van Pasen breekt door. Met de kleur paars van de doeken geven we de tijd van inkeer aan die vooraf gaat aan Pasen.

 

Eerste zondag van de Veertigdagentijd, 18 februari 2024

De lezing van deze 1e zondag komt uit: Jeremia 1:4-19

De roeping tot profeet vindt Jeremia erg moeilijk maar God zegt dat Hij voor hem zal zorgen. “Zo zeker als een amandelboom in het voorjaar uitbot, zo zeker laat Ik mijn woorden uitkomen.”

In de schikking zien we deze bemoediging op de bol terug als ook wij de eerste bloeiende takken zien na een lange donkere winter.
We hebben gebruik gemaakt van de bloesem van de kamperfoelifamilie, bloesem van de Chinese sierkwee en bloesem van de prunus en vibernum.

Tweede zondag van de Veertigdagentijd, 25 februari 2024

De lezing van deze 22 zondag komt uit: Jeremia 18: 1-12, 19:1-2 en 10-13. Jullie zijn in mijn handen als klei in de handen van de pottenbakker. De mensen in Jeruzalem voelen de profetische kritiek haarfijn aan. Ze worden boos, alsof zij een mislukte pot zijn, en zetten Jeremia gevangen.
Hun boosheid zit hun zó in de weg dat ze nauwelijks oor hebben voor de pottenbakker die niet opgeeft. Hij gaat net zo lang door totdat de pot mooi is. Volhouden en niet opgeven om het goede te doen, trouw blijven aan de boodschap. De bol is met de opening naar boven op een terracotta pot geplaatst. Rond de bol ligt een dunne krans van hederablad (klimop), wat staat voor trouw.
Van onderaf wordt de bol iets groener door het toevoegen van mos.

Derde zondag van de Veertigdagentijd,  3 maart 2024

De lezing van deze 3ᵉ zondag komt uit: Jeremia 26: 1-19 Misschien zullen ze luisteren en met hun kwalijke praktijken breken. Jeremia moet namens God het volk oproepen om te breken met hun kwalijke praktijken. Maar zullen zij luisteren en tot inkeer komen? Slechts één ding lijkt zeker in het leven, namelijk dat veel onzeker is. Ogen om te zien, oren om te luisteren……maar, er wordt niet gezien en er wordt niet geluisterd.

 De paarse bloemen van de primula symboliseren de donkere ogen waar het licht niet in weerkaatst. Van onderaf wordt de bol weer íets groener door het toevoegen van mos tussen de schors. Jonge, uitlopende takjes van de bosbes reiken naar de hemel.

Vierde zondag van de Veertigdagentijd, 10 maart 2024

De lezing bij de schikking van deze 4e zondag komt uit: Jeremia 29: 1-14

Koning Nebukadnessar had veel mensen uit Jeruzalem als gevangenen meegenomen naar Babel.
Jeremia schrijft hen een brief. In naam van God roept hij het volk in ballingschap op om te bidden voor de stad Babel en zich in te zetten voor haar welzijn.
Ballingschap is niet Gods laatste woord, maar het voorlaatste. Het laatste woord is: een hoopvolle toekomst; genade; Pasen. Een hoopvolle toekomst begint met gebed en inzet voor vrede en voorspoed voor de stad, zelfs voor Babel!

De bol is nog groener geworden. In de bol staan 2 gebonden bremtakken in een V-vorm. Hiertussen staat een roze tulp. Een bloem als gevouwen handen, biddend om het Vredesteken uit de hemel.
Het licht van Pasen schijnt door het donker heen en dat zien we aan de roze kleur. Verheug u.

Vijfde zondag van de Veertigdagentijd  17 maart 2024

De lezing van deze 5e zondag komt uit: Jeremia 32:7

Jeremia zit gevangen vanwege zijn woorden die het volk weleens zouden kunnen demotiveren.
Maar GOD laat zich de mond niet snoeren. Hij geeft Jeremia de opdracht om het land van zijn neef te kopen, zodat het land in de familie zal blijven en niet in de handen van de koning van Babel.

In de schikking zien we dit land terug doordat aan het groene mos wat gras is toegevoegd. Bovenaan de bol zijn 3 kleurige viooltjes geplaatst als symbool voor de aanwezigheid van God. In het midden is een lang puntvormig blad van de yucca gezet als teken van de Rechtvaardige.

Zesde zondag van de veertigdagentijd, 24 maart 2024

Vandaag wordt het verhaal de intocht van Jezus in Jeruzalem gelezen.

De liturgische bloemschikgroep heeft een alternatieve Palmpasenstok geplaatst. Het houten kruis verwijst naar de kruisiging van Jezus op Goede Vrijdag. In plaats van een broodhaantje is de bol, de aarde, op het kruis geplaatst. De Palmpasenstok symboliseert op deze manier het kruis dat gedragen wordt om de aarde te redden.

Aan de dwarsligger hangen 30 gedroogde abrikozen, die staan voor de 30 zilverlingen die Judas kreeg voor het verraden van Jezus.  De 12 noten verwijzen naar de 12 apostelen. De kleden hebben nu de kleur rood wat recht doet aan het Hosanna voor de intocht van Jezus en de liefde die het volk voelt.  Tevens drukt de kleur rood van de rozen ook de liefde uit van deze feestelijke dienst waarin we God danken voor de nieuwe predikant. De boog met klimop is als teken van verbondenheid met God en met elkaar. Klimop hecht zich gemakkelijk en betekent ook trouw zijn. De kleur groen symboliseert de hoop.  De kleur wit in de schikkingen geeft het geloof weer.

Schikkingen Stille Week

Witte donderdag   2024

De liturgische schikking sluit aan bij de lezing uit Johannes 13:1-15.  Hierin lezen we dat Jezus nog in Jeruzalem verblijft en voor de laatste keer de maaltijd deelt met zijn vrienden. Tijdens het eten legde Jezus zijn bovenkleed af, sloeg een linnen doek om en goot water in een waskom. Hij begon de voeten van zijn leerlingen te wassen en droogde ze af met de doek. Hiermee roept Hij de leerlingen op om dienaar voor elkaar te zijn en zijn voorbeeld te volgen. Bij de schikking ligt een linnen doek en in de bol is een campanulaplantje geplaatst. Campanula betekent in het Latijns: klokje, de oproep om dienaar te zijn. Het is een sterke plant die eindeloos bloeit en groeit en waarmee je kunt laten zien dat je dankbaar bent.

 

 

 

Goede Vrijdag   2024

De liturgische schikking sluit aan bij de lezing uit Klaagliederen 3:1-9. Het Bijbelboek Klaagliederen is een verzameling van 5 gedichten: Ze houden allemaal een klacht in over de verwoesting van Jeruzalem.  In vers 8 staat: Ook al schreeuw en huil ik uit alle macht, Hij wil niet naar mijn gebeden luisteren! Is er nog hoop op deze dag waarop alles zwart is geworden; een letterlijke duisternis over het hele land.  In de schikking zien we dat het houtenkruis, dat de wereld draagt, schuin op de groene bol is gelegd.

Oorverdovend stille

                            zoute tranen.

 

 

Pasen, zondag  31 maart 2024

In de afgelopen 40 dagentijd hebben we stil gestaan bij Jeremia, die als profeet geroepen was om de mensen te vertellen gehoorzaam te zijn aan God.  Elke week stond een andere boodschap centraal.  Als basis voor de schikkingen is een bolvorm gebruikt. Deze verbeeldt de aarde en is gemaakt van 2 ijzeren frames die beplakt zijn met boomschors. In het begin was de bol  donkerbruin en gaandeweg de veertigdagentijd werd deze steeds groener: het licht van Pasen breekt door.

De lezing bij de schikking van deze 1e Paasdag komt uit: Johannes 20: 1-18

Vroeg, op de 1e dag van de week, toen het nog donker was…….

Een nieuwe week breekt aan. Het leven gaat open.

Het open graf is er een stille getuige van.

Voor de leerlingen van Jezus gaat dit veel te snel.  Zij leven nog in het donker, en kunnen het nieuwe leven van Pasen, de opstanding van Jezus,

leven door de dood, nauwelijks geloven. Duisternis is hardnekkig.

Pasen verkondigt dat Gods licht sterker is dan de duisternis.

Een stroom van licht verdrijft het duister.

De bol is nog groener geworden.  Groen, symbool voor hoop, groei, leven en toekomst.

Vanuit de opening stroomt ‘het nieuwe leven’.  De witte voorjaarsbloemen en bloeiende ranken vormen samen een levensader.   Wit is de kleur van vreugde en reinheid en geeft een nieuw begin weer.