Kunstmoment 2022: Paaskunst

Expositie “Paaskunst” in de  Johanneskerk tijdens  Kunstmoment 2022

van vrijdag 15 tot en met zondag 24 april

De Kunstenaars

Maria Barmentlo– van de Beek uit Dordtrecht en Janna van de Kaa-van de Beek uit Lunteren met Paaskunst. Er zijn schilderijen en sculpturen te zien die verwijzen naar de gebeurtenissen in de laatste week van Jezus leven op aarde en wat dat voor ons betekent.

Maria: Met veel plezier pak ik bijna alles aan wat met een kwast te maken heeft. Mijn leven is een passie; een passie voor de kunst! Een paar jaar geleden werd me gevraagd het paasverhaal te schilderen voor onze kerk. Ik nam de uitdaging aan en ben met heldere kleuren aan de slag gegaan. Naast het gruwelijke verhaal is Pasen een verhaal van hoop.  Voor mij is hoop een stip op de horizon zien, het eindigt niet met wat wij zien maar waar God doorgaat.  Ondanks de pijn en het lijden van Jezus, wil ik dat mensen blij worden van mijn schilderijen. Ze zijn eenvoudig geschilderd om zo duidelijk mogelijk te maken wat er gebeurd is. Naast het schilderen op doek, schilder ik veel op porselein. Groepen komen bij mij schilderen en regelmatig geef ik ook workshops.  Haar leven is een passie; een passie voor kunst.

Website Maria Barentlo: https://www.mariabarmentlo.net/

Janna haalt haar inspiratie vaak uit situaties in haar omgeving, waarin humor het “kind in jezelf” terug zijn te vinden en vormt zo haar eigen verbeelding. De veelal figuratieve beelden worden van klei of was geboetseerd en vervolgens in de keramiekoven of door de bronsgieter gegoten. Geïnspireerd door de verschillende seizoenen maakt ze ook tuinkeramiek.

Website Janna van de Kaa: https://vandekaa.com/

Gedichten bij de kunstwerken

Geïnspireerd door de 40-dagen tijd Paaskunst, schreef dichter Juko de Vries een gedichtenbundel.  Deze is in de kerk te koop voor € 10,–.

Een aansprekende combinatie van schilderwerken, sculpturen en gedichten, die wij van harte aanbevelen! Hebt u interesse? Neem daarvoor contact op met de dichter: Juko de Vries, email jukodevries@me.com Website:  www.deschrijvendehollander.com

Juko de Vries (1958)

Ik schrijf al vanaf mijn jeugd.

Ik speel graag met woorden, zinnen, klank en rijm.

‘Het Woord’ geeft zin aan mijn bestaan. In mijn woorden ontmoet ik de ander. Immers als je niets zegt hoort de ander je niet. Als je niets schrijft, leest de ander je niet en is er per definitie geen uitwisseling van ideeën, vergezichten, kortom is er geen uitwisseling van liefde.

In dit Paasproject heb ik mijn schrijverschap aangewend om woorden te zoeken bij het verbeelden van de 40-dagentijd door Janna van de Kaa en Maria Barmentlo.

Ik hoop dat u inspiratie zult halen uit zowel de beelden als de bijgevoegde woorden.

Bloemschikgroep

Ook zijn er rondom en in de kerk Paas- en voorjaarsschikkingen gemaakt door de dames van de liturgische bloemschikgroep. Dit als teken van dankbaarheid voor alles wat groeit, bloeit en vruchten voortbrengt.

Al sinds 1997 wordt door deze groep hier aandacht aanbesteed.

Thema Kunstmoment

Het thema van Kunstmoment is dit jaar –Monumenttaal

De kerk is een monument evenals de Statenbijbels in de kerk. Onze taal is ontstaan uit de Statenbijbel.

Website Kunstmoment: https://www.kunstmomentdiepenheim.nl/

(Bijna) elke dag wordt in de kerk het orgel bespeeld van 14.00-15.00 uur.

In de kerk liggen briefjes met potloden waarop U een gedachte, wens, gebed kunt schrijven en deze bij de uitgang op het berkenhouten kruis kunt plakken.

Het programmaboekje van Kunstmoment is in de kerk te koop voor  € 6,–.

Als u op deze regel klikt, komt u op de pagina met alle foto’s van dit evenement in de Johanneskerk

Wij hopen dat u geniet van alle mooie dingen!