Kort verslag van de Classicale Vergadering van de Classis Enschede op 4 oktober 2017

te gast bij de Protestantse gemeente in Goor (Hofkerk).

De liturgische opening: wordt verzorgd door ds. G.J.A.Veening (preses). Hij leest Genesis 2: 8-20 over het naam geven van de dieren in het paradijs (het is vandaag  dierendag). Gezongen wordt een aantal verzen van het Zonnnelied (Gezang 400 LvdK) van Franciscus van Assisi.

De presentatie van de ontvangende gemeente wordt verzorgd door Lucas Schoemakers. Hij geeft aan hoe de visie/missie van de Hofkerk leidinggevend was bij de ingrijpende vernieuwbouw van de Klokkenkamp, het facilitair centrum verbonden met de kerk. Vervolgens schetst hij het vernieuwde besturingsmodel van de Hofkerk. De kerkenraad bestaat uit 70 ambtsdragers en vergadert 4x per jaar met steeds een hoofdthema van beleid. De kleine kerkenraad is het dagelijks bestuur. Er is nu meer betrokkenheid bij beleid en uitvoering omdat die grote kerkenraad door haar brede samenstelling het gemeenteleven beter representeert.

Er zijn een paar mededelingen:

-ds Koetsveld heeft zich teruggetrokken als onze vertegenwoordiger naar de Generale Synode. Hij wordt vervangen door ds Haasnoot.

-Zowel in Enschede als Hengelo zijn de wijkgemeenten opgeheven en is er overgegaan naar één kerkenraad.

-In Glanerbrug zijn de Gereformeerde Kerk en de Hervormde Gemeente bezig met een fusie.

Vanuit de huidige classis Enschede zullen 4 personen zitting hebben in de nieuwe classis “Overijssel”. Verkozen zijn: ds G.J.A.Veening, Borne, dhr. B.Bril, Hengelo en dhr L.Schoemakers, Goor. Er is nog een plaats open voor een diaken/ouderling kerkvoogd.

De hoofdmoot tijdens deze classicale vergadering wordt gevormd door de voorgenomen reorganisatieplannen van de PKN (Kerk 2025). Daartoe is nu een tweede serie voorstellen aan de gemeenten gepresenteerd. De gemeenten hebben hun bevindingen doorgegeven aan de classis. En op deze vergadering wordt de definitieve formulering namens de classis Enschede vastgelegd in de richting van de Synode. Er waren 10 vragen ter beantwoording voorgelegd.

Per vraag worden, na vaak uitvoerige en inhoudelijke discussies, en waar nodig toegelicht door de R(egionaal) A(dviseur) C(lassicale) V(ergadering) dr Jaap van Beelen, de antwoorden geformuleerd.  De op deze manier verkregen reacties vanuit de classis Enschede worden in een brief vervat en door de scriba verzonden aan de Synode, ter behandeling in de eerstvolgende Synode vergadering.

De vergadering wordt door de preses gesloten met het lezen van Psalm 117.

18 oktober 2017, Lucas Schoemakers