Derde zondag van de veertigdagentijd, 12 maart 2023

De lezing van deze 3e zondag komt uit: Johannes 4: 5-26. Jezus zei tegen haar,  “Ik ben degene die tot u spreekt”. Deze vrouw bij de bron is de eerste vrouw die mag horen wie Jezus is. Ze is een Samaritaanse en een buitenbeentje in de gemeenschap. Zij is Jezus’s eerste zendeling.  Ondanks de maatschappelijke kloven kent Jezus haar hart en omstandigheden. Bij Jezus gaat het om geest en waarheid. God zoekt mensen die zijn hart zoeken ongeacht status of afkomst. Geloof ontdekken bij mensen die mijlenver van je vandaan staan is een meest louterende ontmoeting die je kunt hebben.

De krans van kronkeltakken vertelt over het leven dat niet recht verloopt en waarin we met elkaar verbonden zijn. Een krans of cirkel verwijst naar God en symboliseert eeuwigheid en volmaaktheid – er is geen begin en geen einde. In de schikking zien we groene grassen die opkomen uit de bron als symbool voor het leven dat doorgaat. De spiegel refereert aan water en reflectie.